Az emberi bőr láthatatlan csíkozottságáról

1901-ben Breslauban tartották a Német Dermatológiai Társaság hetedik kongresszusát, melyen felszólalt Alfred Blaschko (1858-1922) német bőrgyógyász is. A 43 éves orvos itt mutatta be elsőként észrevételeit egy ritka bőrgyógyászati jelenséggel kapcsolatban.

alfred blaschko
Alfred Blaschko (1858-1922) német bőrgyógyász

Előadásában olyan csíkozott, mintázott bőrelváltozásokat ismertetett, amelyek S alakúak a has bőrén, V alakúak a hátgerinc felső részén, felfelé fordított U alakúak a mellkastól a felkar felé húzódva és hullámosak a fejen. Ezek a vonalak, csíkok az egészséges ember bőrén láthatatlanok. Blaschko több mint 140, nem fertőzött és szerzett lineáris bőrbetegségben szenvedő páciens vizsgálatával bizonyította eredményeit. Ezt a szokatlan bőr-mintázatot Blaschko-vonalaknak nevezték el.

blaschkos-original drawing
Blaschko eredeti rajzai a “nevus vonalakról”

A bőr látszólag egységes szerv, azonban az embrionális fejlődés során együtt vándorló, „azonos” sejtekből álló, különböző sejtklónok csíkszerűen építik fel. A különböző „klónból” származó bőrcsíkok között szabad szemmel vagy szövettani vizsgálattal nem azonosítható öröklött vagy szerzett különbségek lehetnek, amelyek az élet folyamán soha, vagy csak igen ritkán válnak láthatóvá.

tk-blaschko

Blaschko feltételezte, hogy a jelenség eredete genetikai, de bizonyítani nem tudta, azonban a jelenség teljes háttere máig sem teljesen tisztázott. Blaschko felismerte, hogy ezek a minták veleszületett, vagy később szerzett betegségeknek köszönhetően válnak láthatóvá és kortól, bőrtípustól, származástól függetlenül, minden ember bőrén megtalálhatók. Ez a láthatatlan genetikai különbség az oka annak, hogy bizonyos szerzett vagy örökletes bőrbetegségek a Blaschko-vonalak között alakulnak ki.

Blaschko vonalak

Mindkét nemben előfordulhat, hogy szerzett, gyulladásos bőrbetegségek („blaschkitisek”) lineáris, csíkolt elrendeződést mutatnak a Blaschko-vonalak közti különbségek miatt. Nőkben a két X-kromoszóma közül az egyik aktivitása „felesleges”, ezért vagy az apai vagy az anyai eredetű X-kromoszóma inaktív. A bőrben az X-inaktiváció az egymást követő Blaschko-csíkok mentén történik, így hol az apai, hol az anyai X-kromoszóma által kódolt fehérjék vesznek részt a bőr felépítésében. A nők bőre tehát az apai és anyai X-re nézve láthatatlanul csíkozott míg férfiakban az egész bőrben csak az anyai X van jelen. Bizonyos X-hez kötött génhibák ezért csíkolt tüneteket okoznak a bőrön nőkben, letalis vagy generalizált tüneteket férfiakban.

A vonalak egy része számos (veleszületett vagy szerzett) betegség eredményeként válhat szabad szemmel is láthatóvá:

• Pigment-rendellenességek

• Naevus achromicus (Ito-naevus)

• Epidermalis naevus

• Nevus sebaceus

• Inflammatoricus Linearis Verrucosus Epidermalis Naevus (ILVEN)

• X-kromoszómához kötött bőrbetegségek

• Incontinentia pigmenti

• CHILD syndroma

• Szerzett gyulladásos bőrbetegségek

• Lichen striatus

• Kimérizmus

epidermalis naevus
Naevus epidermalis
ilven
Inflammatoricus Linearis Verrucosus Epidermalis Naevus (ILVEN)
incont.pigm.
Incontinentia pigmenti
lichen-striatus
Lichen striatus

A Blaschko-féle vonalak megfigyelhetők lovakban, macskákban és kutyákban is!

Blaschko, ló

blaschko, macska
Kimérizmus (a két nőstény macska testvérek)

Blaschko, kutya