Jean-Paul Marat bőrbetegsége

Jean-Paul Marat (1743-1793) francia orvos, természettudós és filozófus, forradalmár, a terror és a diktatúra szükségességének hirdetője. Marat a dermatitis herpetiformis nevű bőrbetegségben szenvedett, és erőszakos halálának körülményei közvetve a bőrbetegségével is összefüggésbe hozhatók.

1793 júliusában Charlotte Corday egy összeesküvés leleplezésének ígéretével jutott be a férfi házába. Marat éppen a fürdőkádban tartózkodott, ugyanis bőrbetegsége miatt esti fürdőt vett, amivel bőre állandó viszketését akarta csillapítani (a tisztálkodás abban az időben még nem számított mindennapos cselekedetnek, de Marat ebben az időben már jórészt otthonról, a fürdőkádjából intézte ügyeit). Charlotte Corday a fürdőkádhoz lépve Marat-t egyetlen késszúrással, halálosan megsebesítette.

Charlotte Corday by Paul Jacques Aimé Baudry
Charlotte Corday és Marat a gyilkosság után (Paul Jacques Aimé Baudry festménye, 1860)

A festő Jacques-Louis David személyes jó barátja volt a meggyilkolt Marat-nak, akit a gyilkosság előtti napon maga is meglátogatott, így örökítette meg a tettet nevezetes festményén is. A kép mártírként ábrázolja a férfit, akinek jobb kezében egy lúdtollat, baljában pedig egy levelet láthatunk, rajta a gyilkosa nevével.

Death of Marat
The Death of Marat (Jacques-Louis David, 1793)

A kor híres karikaturistája, James Gillray Corday tárgyalása c. rajzán a kép alsó részén a súlyos, akkoriban még gyógyíthatatlan betegségben szenvedő Marat is feltűnik.

Gillray
Caricature of Corday’s trial (James Gillray, 1793)

“A dermatitis herpetiformis (DH) krónikus, viszkető bőrbetegség, jellegzetes lokalizációjú, változatos tünetekkel. Viszonylag gyakori megbetegedés, mely a legtöbb betegben lappangó, tünetszegény cöliákiához társul. Oki kezelése a tartós gluténmentes diéta.

Klinikai tünetek. A bőrtünetek rendszerint nem sugallnak hólyagos betegséget. Kínzóan viszkető, erythemás, csoportos, urticariform papulák, herpetiform seropapulák, multiformeszerű tünetek, vesiculák, erosiók és excoriatiók láthatók a predilekciós helyeken. Ezek: könyök, térd, fartáj, a váll, lapocka és a gerinc vonala, a kéz- és lábujjakon időnként vasculitisre emlékeztető purpurák fomájában.
Gyakran társul malabsorptio, vashiány, macrocytaer anaemia, korai osteoporosis, IgA-hiány, achlorhydriás gastritis, autoimmun thyreoiditis, inzulindependens diabetes mellitus a kórképhez. Nem diétázó betegekben ritka, de szignifikáns késői szövődmény a lymphoma. Elvétve neurológiai szövődmény, így gluténataxia, valamint IgA-nephropathia is kialakulhat.”

DHDForrás:

• Wikipédia
  • Bőrgyógyászat és venerológia (szerk. Kárpáti, Kemény, Remenyik)