Oliver Sacks betegsége

Oliver Sacks (1933-2015) neves brit neurológus, író, az Ébredések című nagy sikerű regény szerzője okuláris melanomában szenvedett.

sacks

2006-ben diagnosztizáltak melanomát a jobb szemében, melyre sugár- és lézerkezelést kapott, miközben jobb szemére megvakult. Sacks 2015 februárjában, 9 év tünetmentesség után, a New York Times-nak írt cikkében bejelentette, hogy gyógyíthatatlan betegségben szenved, és csak hónapjai lehetnek hátra. Az orvos [akinek 1973-ban megjelent Ébredések című munkája alapján született az azonos című Oscar-díjra jelölt film Robin Williams és Robert de Niro főszereplésével] így írt erről: “egy hónapja még egészségesnek éreztem magam…, 81 éves koromban még naponta 1,6 kilométert úsztam. De fordult a szerencse – néhány hete megtudtam, hogy több áttét van a májamon”. Oliver Sacks, nyolcvankét éves korában, 2015. augusztus 30-án, New York-i otthonában elhunyt.

sacks NY

A melanoma malignum a pigmentet termelő melanocyták rosszindulatú sejtburjánzása, mely leggyakrabban a bőrt, kevésbé gyakran a szemet érinti.

Az okuláris melanoma tünetei lehetnek:
• a szem kidülledése
• a szivárványhártya színének változása (a színes terület a szem közepén, a sötét pupilla körül)
• látászavarok
• vörös, duzzadt és fájdalmas szemek
• kis „színhibák”

Hasonló tünetek esetén haladéktalanul forduljanak szemész szakorvoshoz!