Karcolat: a Karc FM portréműsorában Back Rékával beszélgettem

“Miként tud lelkileg túllépni azon egy bőrpatológus, amikor azt látja a mikroszkópjában, hogy egy fiatal páciensből vett szövetminta rosszindulatú? És egyáltalán miért szakosodik egy mosolygós hölgy a patológiára? Dr. Kuroli Enikő a Karcolat keddi adásában még mesél arról is, mit tenne akkor, ha a gyermekei azzal az ötlettel állítanának haza, hogy tetováltatnak. Karcolat kedden egy és este tíz órától, Back Réka vendége, Dr. Kuroli Enikő bőrpatológus.”

Back Rékával egy igazán hangulatos, őszinte beszélgetést folytattam, melynek során igen sok téma előkerült. Viccesek és kevésbé viccesek egyaránt. Szó esett a BőrŐrökről, Dr. Alžbeta Čenková-ról és sok minden másról is.

Ajánlom szíves figyelmükbe a személyes hangvételű interjút! :-)

Karc FM, Karcolat: Dr. Kuroli Enikő

poszter_Karcolat

Kokárda a bőrgyógyászatban

A bőrgyógyászaban számos kórkép klinikai tünete mutat kokárda, vagy kokárdára emlékeztető alakzatot, az angolszász irodalomban ezeket target- ill. targetoid lézióknak nevezik; a target (angol) jelentése céltábla.

• Az erythema multiforme nevű kórkép enyhe formájában (erythema multiforme minor) jellegzetes vörös, kokárdaszerű papulák-plakkok alakulnak ki a bőrön, típusosan érintve a talpak és tenyerek területét. Az erythema multiforme jellegzetes kokárda tüneteiben a hámsejtek pusztulása mellett kifejezett lymphocytás érgyulladás látszik. A bőrön livid-vörös, írisz-, kokárdarajzolatot mutató papulák testszerte, szimmetrikusan láthatók, jellegzetesen a tenyereken és talpakon is, nyálkahártyatünet nincs. Visszatérő formája herpes szimplex infekciót kísérhet. A gyógyszer-túlérzékenység ebben a formában ritkább, inkább fertőzéseket kísérő tünet. Viszketés előfordul.

A_CT0DMD_C0115508_erythema-multiforme_A
Erythema-Multiforme
CASPD_erythema_multiforme_minor_
Erythema multiforme
  • az ún. targetoid naevusban, melyet “kokárda naevus-nak” is neveznek, az egyenetlen pigmenteloszlás miatt céltáblára emlékeztető klinikai képet látunk

CocN1_400_284_70
“Kokárda anyajegy”
dsk60004f3
“Kokárda anyajegy”
  • kokárdára emlékeztető klinikai képet lehet látni csalánkiütés (= urticaria) esetén is

1292-3130-image-1505960891
Csalánkiütés
hives-landing
Csalánkiütés
  • kokárda-szerű elváltozással járhat a gyógyszer okozta, fix gyógyszerexanthema nevű kórkép is, mely az ún. adverz gyógyszerreakciók csoportjába tartozik. Az első gyógyszer-bevételt követően 1-2 héttel, ismételt gyógyszer-bevételt követően 24 óra múlva jelentkeznek a bőrtünetek: körülírt, kerek, livid-vörös, vizenyős plakk vagy plakkok, néha szürkés-lividvörös árnyalatban. A foltok-plakkok szürkésbarna pigmentációval gyógyulnak. Az ismételt gyógyszerbevétel ugyanazon foltban okoz vörhenyes reakciót, ami a szürkésbarna pigment háttérrel összemosódva a tünetek jellegzetes ibolyaszín árnyalatát adja. Bárhol kialakulhat, nem ritka az ajkakon, az arc, kéz, láb és a nemi szervek területén.

IndianJDrugsDermatol_2016_2_2_124_196229_f1
Fix gyógyszerexanthema
nejmicm1013871_f1
Fix gyógyszerexanthema
  • az erythema annulare centrifugum nevű kórkép is kokárda-szerű klinikai képpel járhat. A far régiójában, a felkarokon és a combokon, többnyire szimmetrikusan jelentkezik a bizarr rajzolatot mutató erythema, amely centrifugális irányban karéjosan tovább kúszik, a közepén pedig gyógyul. Bakteriális vagy gombás góc okozhatja, de sokszor tumorhoz társul.

CASPD_erythema_annulare_centrifugum
eac_1_high
eac_2_high
Erythema annulare centrifugum
  • az autoimmun hólyagos kórképek közöl esetenként kokárda-rajzolatot mutat a bullosus pemphigoid nevű kórkép. A bullosus pemphigoid (BP) a leggyakoribb autoimmun hólyagos megbetegedés, mely bármely életkorban előfordulhat, elsősorban az idősebb korosztályt érinti, a betegség kezdetekor az átlagéletkor 70 körüli. Férfiakban valamivel gyakoribb. A kiterjedt, feszes, hám alatti hólyagképződést viszketés és a vérben az eosinophil granulocyták megemelkedése kíséri. Nyálkahártyatünete általában nincs.

bullous-pemphigoid-6659.png
Bullosus pemphigoid
Képkivágás
Bullosus pemphigoid
  • A pemphigoid gestationis a terhesség 2. és 3. trimeszterében, elvétve a szülést követően kialakuló bullosus pemphigoid. Egy-egy esetben megfigyelték choriocarcinomával és mola hydatidosával való együttes megjelenését. Ritka, gyakoriságát 1 : 50 000-re terhességre becsülik. A bullosus pemphigoidhoz hasonlók, de gyakoribbak a multiforme-szerű, csalánszerű tünetek, és a viszketés sokkal kínzóbb. Az első, gyakran csalánszerű plakkok rendszerint a hason jelentkeznek, majd a végtagokon szóródnak. A köldök környéke jellegzetesen tünetes. Nagy, feszes, sokszor bevérzett hólyagok ritkák, herpetiform hólyagocsák gyakoribbak. Az esetek egy részében fájdalmas tenyéri és talpi hólyagképződés is kialakul. Nyálkahártyatünet nem kíséri.

targetoid-13
Pemphigoid gestationis
  • az érgyulladások (vasculitis) csoportjába tartozó kórképek klinikai megjelenése szintén utánozhat kokárda-rajzolatot. Az urticaria vasculitis főként középkorú nők betegsége, testszerte különböző nagyságú csalánkiütések (urticák) jelentkeznek. Az urticariában látott csalángöbcsétől klinikai vizsgálattal nem lehet elkülöníteni, azonban urticaria vasculitis esetén az urticák stabilabbak, általában 24-48 óráig is fennállnak, és kevésbé viszketnek. Láz és ízületi fájdalom gyakran kísérik a tüneteket. Az esetek 50%-ában rendszerbetegség (SLE, Wegener-granulomatosis) bevezető tünete lehet.

F2
urt
urt_vascul_33_800_459_70
Urticaria vasculitis

A fenti írásban előforduló információk és képek  forrása:

• Bőrgyógyászat és Venerológia (Kárpáti, Remenyik, Kemény)
  • Arch Dermatol. 2006;142(10):1384. doi:10.1001/archderm.142.10.1384

A kerékpáros pólót viselt. Mégis, hogy égett le a bőre?

Amikor fényvédelemről beszélek, nem feltétlenül a kerékpáros ruházatára gondolok….
A 25 éves Louis Meintjes kerékpáros nyugtalanító képet posztolt magáról tavaly ilyenkor a Twitteren. A dél-afrikai Pretoria városában egy edzésen a bőre a póló ellenére, az általa takart és így (elvileg) védett bőrfelületen súlyos napégést szenvedett el. Ez alól csak a váll- és a pulzusmérő mellkaspántja alatti terület volt kivétel, mert ezeket a jóval vastagabb anyagból készült pántok megvédték. De a hálós jellegű, kiváló párologtatást biztosító póló NEM NYÚJTOTT KELLŐ VÉDELMET az UV-sugarak ellen, mert a napsugarak átjutottak rajta! Ezek után már Louis Meintjes is tudja: legközelebb érdemes lesz fényvédő krémmel a kerékpáros ruha alatti területet is alaposan bekenni! Tanulságos eset!

Ön is hozzászólhat a témában a Facebook-posztomban!

kerékpáros

Telefonos interjú az Érd FM műsorában

Nagy Emese rádióriporterrel, az Érd FM munkatársával beszélgettem különféle bőrgyógyászati témákról és a BőrŐrökről. :-)

A riport 4 blokkban került adásba, melyek a lenti linkekre kattintva meghallgathatók. Szó lesz az anyajegyekről, bőrtumorokról, melanomáról és sok szó esik a Bőrklinikán zajló, rendkívül sikeres BőrŐrök Egészségprogramunkról is, melynek egyik alapító tagja és egyik előadója vagyok. A beszélgetést ajánlom szíves figyelmükbe.

Érd FM riport 4 részben

erdfm